Проте, реалії засвідчують, що деякі села не поспішають приєднуватися до міських ОТГ аргументуючи свої сумніви тим, що “місто не розуміє проблем села”, або життя сіл та міста в одній громаді може виявитися неефективним, оскільки “у міста і власних проблем вистачає”.
У той же час практика життєдіяльності міських ОТГ, до складу яких ввійшли сільські території в більшості випадків засвідчує зовсім інші тенденції.
Місто зазвичай має значно потужніший потенціал професійних кадрів, здатних більш ефективно адмініструвати наявні у сіл ресурси.
Як один з прикладів – кейс Тростянецької ОТГ на Сумщині, якій вдалося вже за перші декілька місяців свого існування знайти 1 млн грн додаткових коштів тільки за рахунок впорядкування грошової оцінки землі, що знаходилася у користуванні ПАТ “Укрзалізниця”.
Тростянецька міська ОТГ утворилася у 2017 році [вибори відбулися у жовтні місяці] у результаті приєднання до м. Тростянець Зарічненської та Кам‘янської сільських рад.
Відповідно до Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” у новоствореній Тростянецькій міській ОТГ з’явилися ряд нових повноважень, в наслідок чого в підпорядкування Тростянецької міської ради перейшла значна кількість установ та закладів, якими до 31.12.2017 року управляла Тростянецька районна рада та Тростянецька районна державна адміністрація.
Так, з 01.01.2018 року Тростянецька міська рада почала опікуватися наступними закладами: 5 міських шкіл [спеціалізовані школи № 1, 2, 3, 5 та загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4], Смородинський навчально-виховний комплекс “загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад”, Кам’янська ЗОШ І-ІІІ ступенів, Кам’янський дитячий садок “Дубравушка”, КПНЗ “Палац дітей та юнацтва”, Дитячо-юнацька спортивна школа – Барса, Спортивний клуб “Надія”, Кам’янський та Лучанський сільські клуби, Тростянецький районний краєзнавчий музей, КЗ “Тростянецька районна дитяча музична школа”, КЗ “Тростянецька центральна районна бібліотека”, КУ ТМР “Тростянецький трудовий архів”, КЗ “Тростянецька центральна районна лікарня”.
З метою повноцінного утримання зазначених закладів, Тростянецькою міською радою ще в кінці 2017 року був проведений комплексний аналіз дохідною частини новоствореної громади.
В результаті такого аналізу було встановлено, що в 2017 році за земельну ділянку загальною площею 55,3008 га під залізницею ПАТ “Укрзалізниця” сплатило земельного податку до бюджету Кам’янської сільської ради лише 22,1 тис. грн.
Як повідомив профільний заступник голови Тростянецької ОТГ Володимир Злепко, дана ситуація викликала значне занепокоєння у керівництва об’єднаної громади, так як в тому ж 2017 році в м. Тростянець за земельну ділянку загальною площею 49,2904 га під залізницею ПАТ “Укрзалізниця” сплатило земельного податку до міського бюджету на суму 1 323,7 тис. грн.
Тобто, фактично за майже однакові за розмірами земельні ділянки ПАТ “Укрзалізниця” сплачувало різний земельний податок, причому з різницею в 60 разів.
Дана ситуація виникла через те, що на земельні ділянки, які знаходяться за мажами сільських населених пунктів, нормативна грошова оцінка не проводилась, а відповідно розмір земельної податку розраховуються на основі середньої нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по області, яка складала 26 636,19 грн.
Задля недопущення втрат бюджету Тростянецької міської ОТГ на початку 2018 року Тростянецькою міською радою було прийняте рішення щодо розробки технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за межами населених на території Тростянецької ОТГ [в межах колишньої Кам’янської сільської ради]. Дана землевпорядна документація була замовлена в ДП “Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” в лютому 2018 року.
Після виготовлення та отримання відповідних позитивних висновків зазначена землевпорядна документація була затверджена сесією Тростянецької районної ради 15 травня 2018 року та з цього дня вступила в дію.
Як результат, нормативна грошова оцінка на земельну ділянку загальною площею 55,3008 га під залізницею склала 79 465 680,91 грн., про що було повідомлено ПАТ “Укрзалізниця” та Державну фіскальну службу.
7 червня 2018 року ПАТ “Укрзалізниця” подало уточнюючу декларацію по сплаті земельного податку на зазначену вище земельну ділянку з донарахуванням до бюджету ОТГ додаткових 981,2 тис. грн. до кінця 2018 року.
Тобто завдяки проведеним заходам по оцінці землі в селах, що ввійшли в склад міської об’єднаної територіальної громади, Тростянецька ОТГ додатково отримала тільки від ПАТ “Укрзалізниця” близько 1 млн. грн.
Відповідно ці кошти пішли в тому числі для покращення життя мешканців сільських територій в ОТГ.
Сумський ЦРМС збирає такі успішні історії ефективного управління фінансами ОТГ в своєрідний банк інформації для того, щоб поділитися ними з іншими громадами.
Метою є мультиплікація успішних практик однієї громади в додаткові фінансові ресурси для всіх ОТГ.
У 2018 року з використанням найбільш актуальних історій фінансового успіху було проведено 2 навчальні семінари “Власні доходи місцевих бюджетів та резерви їх збільшення” для керівників фінансових установ ОТГ Сумщини.
Також у червні 2018 року Сумський “Центр розвитку місцевого самоврядування” організував стаді-тур для фінансистів ОТГ Сумської області по обміну досвідом до Одеської області. Під час стаді-туру сумські фінансисти не тільки переймали позитивний досвід Одеської області, але й ділилися власним.
Зокрема одним з таких кейсів став досвід Тростянецької ОТГ по переоцінці землі, що використовується залізницею.
Цим досвідом скористалися фінансисти і Одеської, і Сумської області.
У Сумській області це Степанівська, Березівська та інші об’єднані територіальні громади.